SPORTCAMPUS TRAIECTUM EN ONDERWIJS

Essentieel bij het ontwikkelen van sporttalent is onderwijs. Daarom organiseerden we eerder deze week vanuit Sportcampus Traiectum een meeting met docenten, sportcoaches en topsporters. Hoe kunnen we ambitieuze sporters zo goed mogelijk begeleiden tijdens hun school en studie?

Alleen doen

Hockeyer Malou Pheninckx moest veel alleen doen op school. Ze kreeg vrijheden zolang haar cijfers goed waren, maar ze moest zelf het initiatief nemen. Tijdens haar studie geneeskunde verliep dat hetzelfde. Speerwerper Jurriaan Wouters herkent dat. Hij promoveert in theoretische natuurkunde naast zijn topsportcarrière en heeft veel alleen moeten doen tijdens zijn bachelor en master. Tentamens verzetten, vrijstellingen regelen, docenten aanspreken. Wouters vindt dat begrijpelijk, maar in de ideale situatie zouden sport en studie meer met elkaar verweven zijn.

Het Amerikaanse model

Amarens Genee is voormalig waterpolospeler en vertrok na de middelbare school naar Amerika. Daar ontdekte ze hoe topsport en onderwijs elkaar kunnen versterken. In Amerika was ze een ‘student athlete’. Alles rondom haar sport en studie was optimaal op elkaar afgestemd. Mentoren, coaches en docenten werkten samen. Genee studeerde samen met andere sporters in de bibliotheek en voelde zich onderdeel van een community. Dat stimuleerde haar om het beste uit haar studie- en sportcarrière te halen. Een vergelijkbaar systeem ziet ze als toekomstscenario voor Nederland.

Executieve functies

Dat sport en onderwijs elkaar positief beïnvloeden, vertelt ook docent Martine Korpel. Sportende leerlingen weten dat doorzetten loont en dat je beter in iets wordt als je oefent. Ze hebben discipline, en dat komt van pas op school. Executieve functies – plannen, organiseren, analyseren – zorgen ervoor dat een sporter de top haalt en een leerling zijn diploma. Profvoetballer Mark van der Maarel bevestigt dat. Discipline was de sleutel tot zijn succes. Soms hadden andere jongens meer talent, maar die konden het uiteindelijk niet waarmaken. Datzelfde geldt op school: doorzetten, reflectie en trainen zijn essentieel voor groei.

Een plek waar talenten ‘student athlete’ kunnen zijn.

Nieuwe initiatieven

Vanuit Sportcampus Traiectum streven we naar een nieuwe integratie van sport en onderwijs. We dromen van een topsportschool waar alle expertise in één gebouw aanwezig is: docenten, coaches, studiebegeleiders. Een plek waar talenten ‘student athlete’ kunnen zijn. Op korte termijn experimenteren we met kleinere projecten. We onderzoeken de mogelijkheid om sporttalenten studiebegeleiding te bieden in de Galgenwaard. Stap voor stap bouwen we zo aan Sportcampus Traiectum: dé plek voor sport en talentontwikkeling.